Pieter de Buysser — Immerwahr
2. května 1915 se Fritz Haber vrátil domů z Yper. Byl svědkem toho, jak se jeden z jeho vynálezů úspěšně uplatnil v praxi: chlor jako zbraň hromadného ničení. Jeho žena, Clara Immerwahr, sama vynikající fyzička, považovala manželův vynález za úchylku vědy. Po večírku na oslavu vynálezu se zastřelila mužovým služebním revolverem. Zemřela v náručí svého třináctiletého syna.
Haberův vynález se uplatnil i po první světové válce, a to jako umělé hnojivo (díky němuž se společnost Bayer rozrostla v průmyslového giganta), jako Cyklon B za druhé světové války atd. Stál také u zrodu kultury, která svou masovou produkcí, do nekonečna se opakujícím obrazům a zvukovým záznamům eliminuje jedinečnou lidskou přítomnost.
Divadelník a spisovatel Pieter de Buysser vytvořil spolu s Maike Lond představení inspirované životem Clary Immerwahr. Představení o plynu a o vymizení přímého boje tělo na tělo, o fyzičnu, o neuchopitelnosti, o masové produkci a masové destrukci.
Rozhovor s vlámským divadelníkem a spisovatelem Pieterem De Buysserem, který je v těchto dnech milým hostem Divadla Archa, najdete v Hospodářských novinách. (20.3.2015)
"Evropa se proměnila v nostalgický muzejní obchod se starými ideologiemi. Potřebujeme nové mýty," říká De Buysser.
Celý článek můžete číst zde: http://art.ihned.cz/c1-63710850-divadlo-archa-de-buysser
Námět, hrají: Pieter De Buysser & Maike Lond
Text: Pieter De Buysser
Zvukový design: Lauri-Dag Tüür
Dramaturgie: Esther Severi
Scéna a technika: Herman Sorgeloos
Anglické korektury: Miles O'Shea
Produkce: Hiros
Koprodukce: Kaaitheater, Kanuti Gildi SAAL (Tallinn)
Za podpory: The Government of Flanders, The Estonian ministry of culture & Flemish Literature Fund.
Součást projektu House On Fire, realizováno za finanční podpory programu Kultura Evropské unie.
Uváděno v rámci Vlámské sezóny 2015/2016
Premiéra: 10.03.2015 - 11.03.2015, Kaaistudio, Brusel
ROZHOVOR S TVŮRCEM:
De Buysser se stal jedním z klíčových mezinárodních umělců, kteří na scéně Archy dokázali zdomácnět a získat si své publikum. Poprvé se představil pražskému publiku před čtyřmi lety spolu s kanadským performerem Jacobem Wrenem v představení Antologie optimismu (An Anthology of Optimism). Svou sólovou prvotinu Pálení knih (Book Burning) v Arše uvedl již třikrát a v březnu uvede po čtvrté. Divadlo Archa koprodukovalo i jeho další divadelní úvahu o povaze předmětů, které proměňovaly svět, nazvanou Krajina na přeskáčku (Landscape with Skiproads). Naposledy vystoupil v rámci literárního pořadu EKG O lásce a Nizozemí v lednu letošního roku. Český překlad jeho románu De Keisnijders (Řezači kamene) připravuje k vydání v letošním roce nakladatelství Argo.