Palissimo Company: The Painted Bird (Nabarvené ptáče) - Bastard
Cena Bessie Award pro tanečníka Jara Viňarského!
Bastard je první částí trilogie projektu newyorského choreografa slovenského původu Pavla Zuštiaka, která se zabývá tématem vykořenění, proměny a „jinakosti“. Inspirací pro sólové představení Bastard byla kontroverzní novela Jerzyho Kosińského „Nabarvené ptáče“ z roku 1956. V jedné z kapitol románu hrdina potká muže, který ve zlosti pomaluje ptáče barvou a vrátí je zpět do hnízda. Pomalované ptáče je považováno za vetřelce a uklováno ostatními k smrti.
Bastard vypovídá o pocitech člověka, kterého svět považuje za vetřelce. Je sám, přichází z jiné kultury a v novém prostředí si vytváří vlastní malý svět. Do tohoto světa v jeden okamžik vstoupí obyčejní lidé.
Co to znamená být v exilu? Jak exil změní člověka? Co je to exil? Kdy končí? Jaký je rozdíl mezi utečencem, expatriotem, vyhostěncem, emigrantem? - lidmi, kteří se přesunuli i se svými kořeny, ale i těmi, kterým již žádné kořeny nezůstaly? Nežije vlastně každý z nás za nějakými hranicemi?
Choreograf a režisér Pavel Zuštiak, žijící v New Yorku, oslovil pro svůj projekt slovenského tanečníka Jara Viňarského a hudebního skladatele Christiana Fredericksona z USA. The Painted Bird / Bastard je americko-slovensko-polský projekt, který vznikal v koprodukci souboru Palissimo Inc. (USA) a kulturních organizací Stanica Žilina-Záriečie (SK), Institut Jerzyho Grotowského (PL) a La Mama Etc. (USA), kde dílo vznikalo na rezidenčních stážích. Část prvotního výzkumu se uskutečnila díky Movement Research v New Yorku a University of California.
Z TISKU:
Kompozičně člení Bastarda pomalé a rychlé tempo, scénický prostor definuje proměna tmavého prostředí s bodovým světlem a přirozeným osvětlením. Viňarský – poučený dílem Jerzyho Grotowského – jako by setrvával v přepětí, zadržoval dech, tlakem v hrudi rozpínal paže a nutil ruce k neustálé činnosti. Pevný trup a roztěkané končetiny udržují dynamickou rovnováhu performerova těla a zároveň tvarují jeho loutkovitý tělesný výraz. Významy konkretizují situace vzniklé střídáním vizáže a mimikry postavy. Smysl díla se formuje v hledání místa, souladu, plynulosti.
Martin Bernátek - Domů!,A2
www.advojka.cz/archiv/2010/18/domu