Karaoke Europe Festival | sympózium Role umění v sociální interakci
Organizátoři festivalu vyzvali představitele neziskových organizací zabývajících se specifickými problémy marginalizovaných skupin a umělce, kteří vstupují do sociálně napjatého prostředí s cílem vytvořit prostřednictvím uměleckých prostředků prostředí pro dialog. Moderované dopoledne bude otevřenou platformou pro novou inspiraci, výměnu zkušeností v průsečíku sociální práce a uměleckých postupů.
Program sympózia:
09.00 - 09.15 zahájení sympózia: Ondřej Hrab / Divadlo Archa
09.15 - 09.35 prezentace: Ted van Leeuwen / 5e Kwartier
09.35 - 09.55 prezentace: I.Rumanová/B.Uríková / Stanica Žilina Zarečie
09.55 - 10.15 prezentace: Ivanka Čonková
10.15 - 10.35 prezentace: Tomáš Kalčík / Kredance prostor ČB
10.35 - 10.55 přestávka na občerstvení
11.00 - 11.20 prezentace: Jana Svobodová / Divadlo Archa
11.20 - 11.40 prezentace: David Kašpar
11.40 - 12.00 prezentace: Anna Lengyel / PanoDrama
12.00 - 12.40 závěrečná debata
Prezentace:
Ted Van Leeuwen / 5eKwartier
Společná energie Orchestru Partout
Ted van Leeuwen z ‚5eKwartier‘ (5. obvod, Haarlem, Nizozemsko) byl inspirován českou skupinou Allstar Refjúdží Band a nabádal lidi žijící v uprchlickém táboře v Alkmaaru, aby se pustili na jeviště a založili si vlastní kapelu. S podporou ‚De Vrolijkheid‘ (Nadace Štěstí) byl před třemi lety založen Orchestre Partout. Členy jsou muzikanti z celého světa: Íránu, Iráku, Afganistánu, Východního Turkestánu, Konga, Barmy, Sýrie, Eritrei, Súdánu a Nizozemska.
"Orchestre Partout se skládá zejména z muzikantů, kteří si prošli uprchlickým táborem. Než abychom ale vyprávěli dramatické příběhy rozptýlených snů a utrpení, zaměřujeme se na hudbu a její energii. Všichni zpívají ve svých vlastních jazycích, ale hudba je jazykem, který nás spojuje. Zpíváme písně o lásce, touze, nostalgii a radosti v mnoha jazycích, ale především ze srdce.
V rámci Karaoke Evropy se Orchestre Partout pokusil začlenit některé příběhy do svých koncertů. Je to historicky první příležitost, kdy budeme hrát v zahraničí. Ne všichni členové ale mohli přijet. Naštěstí většina muzikantů už nejsou uprchlíci, ale právoplatní občané Nizozemska a tím pádem mohou cestovat.
Během prezentace budu pouštět krátký dokumentární film natočený loni v prosinci, a dále krátce pohovořím o 5eKwartier, ‚De Vrolijkheid‘ a situaci uprchlíků v Nizozemsku."
Ivana Rumanová, Barbora Uríková / Stanica Žilina-Zárečie
„Ne“a účast nebo možná spíše Kdo potřebuje koho?
Vzhledem k tomu, že Korejci v Žilině nejsou sociálně znevýhodněnou skupinou, etické problémy kterými jsme se od počátku projektu zabývali, byly poněkud specifické. Pokud jde o postavení ve vztazích a rozhovorech během projektu, byli jsme to víceméně vždycky my, komu bylo přisouzeno nižší postavení. V porovnání s tradičním rozložením moci při participativních projektech (umělec se společenským / kulturním základem – znevýhodněná skupina) bylo toto převrácení perspektiv velice poučnou zkušeností.
Práce se skupinou, která je ekonomicky dobře situovaná a která „má na vybranou“ byla velice zajímavá ve smyslu sebereflexe a mocenského postavení. Ke konci projektu v únoru 2014, když se na workshopu neukázalo ani jedno z dětí, které se účastnily projektu během roku 2013, jsme si uvědomili naší ošidnou situaci: „My od nich potřebujeme, aby se účastnili“. Možná že tato otázka (Kdo zachraňuje koho?) stojí za úvahu v rámci participativního umění obecně. A tak bychom ji rádi nadnesli během závěrečného Karaoke Evropa sympózia. Může být povaha kontaktu, setkání, komunikace, vztahu měřena skrz kritérium identity (např. národnosti, etnicity, pohlaví, náboženství…)? Nebo je to zejména způsob spolupráce, který definuje a vytváří strukturu participativního přístupu?
Ivana Čonková
Umění jednat
Jsou chvíle kdy mlčení je hříchem. jsou chvíle kdy i slova musí jednat jinak ztrácí svůj smysl. Krizová intervence ve chvílích rasistických útoků obstojí jen jako umění. Umění jednat.
Jana Svobodová / Divadlo Archa
Divadlo jako prostor pro setkání
Na příkladu představení vadí-nevadí.cz představí Jana Svobodová principy práce s představiteli specifických sociálních skupin.
Hosté: zakladatelka družiny pro romské děti v Kostelci nad Orlicí Pavlína Halušková, koordinátorka projektu v Kostelci nad Orlicí Jana Nováková a spoluautor konceptu Philipp Schenker.
David Kašpar / Praha 14 kulturní
Kultura je tam,kde jsou lidé
Město se skládá z lokalit. V lokalitách jsou ulice a obytné bloky. V nich žijí lidé. Město tvoří lidé, kteří zde žijí. Aby mohlo být městské prostředí zdravé, musí dobře fungovat kulturně sociální vazby mezi jeho obyvateli. Umění je skvělým nástrojem, jak takové vazby utvářet a posilovat.
Anna Lengyel / PanoDrama
Hranice manipulace a další etické otázky
"Umělci vytvářející to, co Ted van Leeuwen nazývá „společenské konkrétní projekty“, jsou v neustálé interakci s komunitami, rodinami či jedinci, kteří často pocházejí ze znevýhodněných skupin. Při naší práci se všichni setkáváme s etickými otázkami na každém kroku, zatímco konečný výsledek vždy vyvolává otázku, do jaké míry jsme se vyhnuli manipulaci našich subjektů, našich příběhů a materiálu. Anebo zda je manipulace v pořádku v případě, že slouží vznešeným účelům. Krátká prezentace může jen pomoci nadnést některá z těchto dilemat, které jak doufáme, se nám podaří vyřešit, jak se budeme dozvídat stále více o naší zvláštní práci."