Divadlo Archa
UNIKÁTNÍ PROSTOR
Dnešní Divadlo Archa sídlí v prostorách původního divadla D34, následně Divadla E. F. Buriana. Divadlo – původně koncertní sál – bylo postaveno spolu s novou budovou funkcionalistického bankovního paláce v letech 1937-1939 podle návrhu architekta Františka Marka. Nové řešení interiéru je dílem architekta Ivana Plicky, divadelní technologie jsou realizovány podle návrhu Miroslava Meleny. Unikátní multifunkční prostor se dvěma sály nabízí variabilní využití. Velký a malý sál s celkovou kapacitou až 1200 lidí, je možné podle potřeb měnit, přestavovat a spojovat. Velký sál má navíc podlahu tvořenou mechanicky zvedanými stoly o rozměrech 4 x 4 metry, které umožňují velkou a zároveň rychle dosažitelnou variabilitu divadelního prostoru – od „kukátkového“ po různé druhy arén podle typu představení. Divadlo je v neposlední řadě vybaveno nejlepšími současnými technologiemi – od zvuku a světla přes video až po catering.
HISTORIE A SOUČASNOST
Jméno Archa ne náhodou odkazuje ke starozákonnímu příběhu o Noemovi. Na palubě Noemovy lodi se spolu octla nejrozmanitější zvířata, která během dramatické proměny světa nesla na své palubě potenciál pro nový život. Také Divadlo Archa chce být místem otevřeným pro nejrůznější, mnohdy nečekaná setkání. Jejich smyslem je zkoumat možnosti umění, dát prostor neotřelým nápadům a různými cestami postihovat život na začátku třetího tisíciletí.
Divadlo Archa bylo slavnostně otevřeno v roce 1994 společným vystoupením Mina Tanaky a Johna Calea. Již první představení významně naznačilo dramaturgii divadla: setkání japonského tanečníka a hudebníka ze Spojených států symbolizovalo spojení kultur, žánrů, kontinentů.
Svou výjimečnou dramaturgií, inovativními projekty přesahující umělecké žánry i nadstandardním technickým zázemím si Archa nejen v České republice získala pověst významné progresivní scény.
Divadlo Archa nemá stálý soubor. Archa pracuje na principu produkčního domu, který poskytuje umělcům produkční i technické zázemí pro jejich tvorbu. Tento způsob práce umožňuje jednak vznik vlastních divadelních, tanečních či hudebních projektů či koprodukcí, ale také hostování domácích i zahraničních souborů.